dinsdag 11 november 2008

Voorziene vragen

Een paar vragen die ik voorzie, die ik maar het beste meteen uit de weg wil hebben:

Waarom weet jij het beter?
Ik ben geen evolutionair bioloog, of welk ander soort bioloog dan ook. Ik ben gewoon geïnteresseerd in wetenschap in de breedste zin van het woord en lees al jaren alles wat los en vast zit. Wel heb ik een wetenschappelijke opleiding gevolgd, maar dat was op een ander gebied. In de volgende berichten zal ik proberen te laten zien dat een begrip van wetenschap op dit niveau meer dan genoeg is om door de argumenten van deze brochure heen te prikken. Een beetje kennis van logica helpt overigens ook.

Is deze brochure het wel waard om tegenin te gaan?
Misschien niet. Er wordt vaak gezegd dat door met creationisten in debat te gaan, je automatisch erkent dat er wat te debatteren valt en dat hun standpunt van hetzelfde niveau is als het jouwe. Laat me duidelijk zijn: wetenschappelijk gezien is creationisme dood. Als dat niet zo was, dan werd er immers actief onderzoek naar gedaan en gepubliceerd in gerenomeerde wetenschappelijke tijdschriften, in plaats van propaganda te verspreiden.

Is dit blog dan niet ook propaganda?
Dit blog is in ieder geval geen wetenschappelijke publicatie, dat is waar, maar om propoganda te zijn moet ik een ideologie te verkopen hebben. Voor "Evolutie of Schepping: wat geloof jij?" is meteen duidelijk welke ideologie ze verkopen: het Christelijk geloof (hoewel ze vrij vaag zijn over welke variant). Wat verkoop ik dan met dit blog? Beter begrip van de wetenschap. Promotie van logisch nadenken. Da's alles. Nauwelijks een ideologie te noemen - maar dodelijk voor elke ideologie die gebaseerd is op dogmatische acceptatie.

Waarom blog je niet onder je echte naam?
Dat zou ik eigenlijk het liefste willen. Ik geloof sterk in openheid en transparantie. Aan de andere kant heb ik ook geen zin om mensen aan de deur te krijgen die willen proberen mij te bekeren. En gezien het onderwerp, is dat een niet onwaarschijnlijk gevolg, zeker in het gebied waar ik woon. Dus helaas, mijn naam krijg je niet.

Ben je niet gelovig dan?
Nee, maar dat zou er eigenlijk niets mee te maken mogen hebben, toch? Een argument is goed, of niet goed, ongeacht het geloof wat iemand heeft. Wel moet ik toevoegen dat "Dat geloof ik nu eenmaal" geen goed argument is om iemand ergens van te overtuigen, dus dat is in ieder geval één argument wat je van mij niet zult horen.

Dit moet voorlopig maar even genoeg zijn. Als er niet-voorziene vragen binnen komen die veel voorkomen, zal ik ze hier ook toevoegen. Zo heb ik in ieder geval altijd een makkelijke verwijzing voor de meest veelgestelde vragen.

3 opmerkingen:

  1. Een bijzonder interessante site. Het is allemaal goed beargumenteerd.
    Het zou ook wel eens goed zijn als je de bijbel eens las. De bijbel is geschreven vanuit het joodse denken en wij beredeneren alles volgens het griekse denken. Dat is het probleem. Je moet er vanuit gaan dat de bijbel een geloofsboek is en geen wetenschapsboek.
    Het gaat om het waarom en waartoe en niet om het hoe.
    Trouwens er is een DVD van een creationist Kent Hovind, bekijk die eens dan val je om van verbazing. Het is een ramp! Zo slecht zijn zjin argumenten onderbouwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kent Hovind! Daar kan je toch alleen maar om lachen / treurig van worden (al naar gelang je humeur)
    http://www.youtube.com/watch?v=7sEIiWKSzJA

    BeantwoordenVerwijderen

Als je anoniem reageert, onderteken dan alsjeblieft je bericht ergens mee (hoeft uiteraard niet je echte naam te zijn), zodat we de verschillende "Anoniems" uit elkaar kunnen houden.