maandag 10 augustus 2009

2012: Introductie

Grote kans dat je er al van gehoord hebt: in december 2012 loopt de Maya kalender af, en dat betekent het einde van de wereld. Er wordt zelfs al een bioscoopfilm over gemaakt. Goed idee om nu al de film te maken en niet pas achteraf, want als ik de trailers mag geloven, blijven er na 2012 weinig bioscopen over. Of bioscoopgangers, wat dat aangaat.

Of is het eerder een goed idee om de film nu al te maken, omdat er in januari 2013 zal blijken dat er niets bijzonders gebeurd is?

De komende tijd wil ik een serie artikelen schrijven over deze 2012 gekte. Wat wordt er precies beweerd? Klopt de wetenschap die erbij gehaald wordt wel? Wat voor soort argumenten kom je tegen?

Waarom doe ik dit? Er zijn daadwerkelijk mensen die geloven dat er iets ergs gaat gebeuren in 2012. Maar zelfs voor de mensen die dit niet zo serieus nemen is het wellicht moeilijk om misinformatie te scheiden van echte wetenschap. Net als dat ik informatie wilde verzamelen om misleiding over evolutie tegen te gaan, wil ik nu info verzamelen over de misleiding rond 2012.

Nu ben ik net zo min een Maya-deskundige of een astronoom als dat ik een bioloog ben. Toch denk ik ook hier een heel eind te kunnen komen met wat een geïnteresseerde leek kan oppikken van wat de echte wetenschappers te zeggen hebben. En mochten er echte deskundigen meelezen, aanvullingen of kritiek zijn natuurlijk altijd welkom.

Het eerste artikel volgt hopelijk snel en zal beginnen met de Maya-kalender.

9 opmerkingen:

  1. nee joh wie gelooft daar nou in. alleen een handje vol gekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zal je nog kunnen verrassen, denk ik. Laatst zag ik zelfs op History Channel een hele documentaire waarin dit behoorlijk serieus genomen werd. Uiteraard waren er op het laatst wel een paar wetenschappers bereid te zeggen dat er waarschijnlijk wel niets zou gebeuren, maar de rest van de documentaire beweerde toch met grote stelligheid van alles over vermeende profetieën en dergelijke.

    Al moet ik toegeven dat elke goed geïnformeerde kijker inmiddels zou moeten weten dat History Channel nogal wisselende kwaliteit heeft. Ze zetten rustig goede, leerzame documentaires tussen documentaires over Atlantis en UFO-verhalen. Helaas maakt dat het voor de wat minder geïnformeerde kijker moeilijk te bepalen wat te geloven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn hier al jaren over bezig, ik zelf weet het ook al jaren. En ben me er ook in gaan verdiepen. Wij mensen weten het allemaal niet wat er gaat gebeuren en of er iets gaat gebeuren, maar ik denk dat NASA of wat voor wetenschappers of geheime diensten veel meer weten dan wij denken.
    Nu is er een film gemaakt, wat eerst de bedoeling was om de mensen ervan op de hoogte te brengen, nu zeggen ze dat het allemaal een soort van media/publiciteitstunt geweest is voor de film. Maar ik geloof daar allemaal niet zo in. Het is al jaren aan het rommelen, tsunami's nemen toe, er komen enorme zandstormen voor, waar nooit eerder gebeurd. Het sneeuwt op plaatsen waar het nog nooit gesneeuwd heeft en niet te vergeten dat elke periode/era opeens opgehouden heeft. Ook toen zijn er dingen gebeurd. De dinosaurus tijd was ineens voorbij, de egyptische tijd was ineens voorbij. Hele tempels waren onder het zand te voorschijn gekomen. De Sahara was vroeger een zee, Atlantis en Avalon die ineens verdwenen waren, en ga zo maar door.
    Ik weet het ook niet, maar vind het wel vaag dat nu ineens de mensen zeggen dat er een fout is gemaakt in de bereking van de maya-kalender, of zelfs dat er vier maya-kalanders zouden zijn en dat ze de verkeerde hadden genomen. Ja ja, en wie zegt dan dat ze nu de goeie hebben. En wie zegt dan dat die ene niet goed is en de andere wel. Al die jaren van onderzoek, al die voorbereidingen die er al voor getroffen zijn. Natuurlijk mag er geen paniek uitbreken, maar de mensen hebben wel het recht om te weten wat er kan gebeuren en dan is het aan ieder wat je daar mee doet. Ik geloof er niet in dat er nu ineens een foutbereking is gemaakt. Ik denk zelf dat er teveel commotie is gekomen, dat is slecht voor de economie en dat ze alleen maar proberen de boel te sussen. Ze weten meer daar bij Nasa of allerlei andere geheime diensten. En zou heel graag in contact willen komen met mensen die hier allemaal meer van weten!!
    Verder geniet van het leven, we zijn allemaal maar mensen van de dag, voor je het weet is het voorbij!

    Reactie: mccvdm@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Monique: of er is gewoon helemaal niets aan de hand, behalve dat sommige mensen graag in dit soort verhalen geloven. En anderen daar weer graag een slaatje uit slaan.

    Denk je echt dat het waarschijnlijker is dat er een groot complot bestaat dat geheim kan blijven? Zelfs als, zoals jij suggereert, de NASA, Maya-kundigen en andere wetenschappers erbij betrokken zijn, en zelfs de voltallige filmploeg van 2012? En tussen al die mensen helemaal niemand die bereid is om anoniem naar de pers te stappen en te zeggen, "Hé, richt je telescoop eens die kant op"?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tjah, het is nu dus 2012 en er komt echt een einde aan, als je dit niet ziet, let je niet op, of steek je je kop in het zand!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe weet je dan dat er een einde aan komt? Je kutn dat nu wel beweren, maar zonder argument komt het allemaal niet zo overtuigend over.

      Verwijderen
  6. er is een artikel geschreven over de Maya's en het jaar 2012,
    in de noten aan het eind van het artikel is gerefereerd aan bijdragen over datzelfde onderwerp op deze website denk eens echt na.

    http://antropocalypse.blogspot.nl/2012/11/mayas-en-het-jaartal-2012-21-december.html

    BeantwoordenVerwijderen

Als je anoniem reageert, onderteken dan alsjeblieft je bericht ergens mee (hoeft uiteraard niet je echte naam te zijn), zodat we de verschillende "Anoniems" uit elkaar kunnen houden.