zondag 28 februari 2010

2012: Wat gaat er dan wel gebeuren?

Tot nu toe heb ik het vooral gehad over wat ik verwacht dat in 2012 niet gaat gebeuren. Ik verwacht geen energie vanuit het galactisch centrum, geen langsrazende onbekende planeet en geen plotselinge verschuiving van de polen van de aarde - zelfs geen nieuwe fase van het kosmisch bewustzijn (al was het maar omdat niemand schijnt te weten wat daarmee bedoeld wordt). Wat verwacht ik dan dat er in december 2012 wél gaat gebeuren?

Nu heb ik al uitgelegd dat ik niet denk dat er iets speciaals is aan december 2012. Het feit dat het dan een mooi rond getal is op de kalender van de Maya's, is net zo onbelangrijk als dat het in 2000 een mooi rond getal was op de onze. Waarom zou dat betekenen dat er dan iets speciaals moet gebeuren?

Maar dat betekent natuurlijk niet dat er helemaal niets gaat gebeuren. Er gebeurt altijd wel iets uitzonderlijks. Er is elk jaar wel ergens op de wereld een overstroming, aardbeving, vulkaanuitbarsting of een ander soort ramp. Het zou vreemder zijn als er in 2012 helemaal geen rampen zouden zijn. Het zou me dus niet verbazen als sommige 2012-aanhangers één van de rampen in of rond 2012 zullen aanwijzen als dé voorspelde ramp, bijvoorbeeld een aardbeving als die in Haïti. Anderen zullen misschien wel de onvermijdelijk daarop volgende benefiet-acties aanwijzen als bewijs van de volgende fase in de ontwikkeling van het kosmisch bewustzijn.

Ook worden er elk jaar nieuwe ontdekkingen gedaan. Zo is het helemaal niet onwaarschijnlijk dat er rond 2012 nieuwe kometen ontdekt worden, of zelfs aard-achtige planeten rond andere sterren. Als dat gebeurt, dan lijkt het me niet onmogelijk dat deze door sommige Nibiru-aanhangers worden gezien als een vervulling van de voorspelling van de komst van Nibiru - zelfs al gaat deze voorspelling helemaal niet over een komeet, of over een planeet bij een andere ster.

Een andere reactie die we ongetwijfeld gaan zien, is dat mensen redenen gaan verzinnen waarom er niets gebeurd is. We zouden bijvoorbeeld te horen kunnen krijgen van sommige groepen dat ze de ramp hebben weten af te wenden dankzij hun gebeden of meditatie. Dat zou niet de eerste keer zijn dat zo'n smoes gebruikt werd. Of misschien hebben de buitenaardsen nog eens goed gekeken naar de mensheid en besloten dat we nog niet klaar zijn voor het volgende niveau in ons bewustzijn. Deze smoes wordt nu al gebruikt om te verklaren waarom we nog nooit aliens gezien hebben. Zo moeilijk is het dus niet te voorspellen dat deze van stal gehaald gaat worden om te verklaren waarom de Anunaki het in 2012 lieten afweten. Het is makkelijker om zulke achteraf-smoezen te bedenken dan toe te geven dat je het al jaren helemaal bij het verkeerde eind had.

Maar wat het waarschijnlijkste is dat gaat gebeuren, is dat de datum voor de "dag dat alles anders wordt" gewoon verschoven wordt. Waarom ik dat denk? Omdat dit al veel vaker gebeurd is. Nibiru zou bijvoorbeeld oorspronkelijk al in 2003 langskomen. Eén van de grondleggers van de Nibiru-mythe, Zachariah Sitchin, geloofde vanaf het begin al niet in een passage in 2012, maar denkt eerder aan 2085. Grote kans dat de Nibiru-aanhangers die datum zullen adopteren als 2012 op een teleurstelling uitloopt. Er zijn ook nu al mensen die latere data voorspellen voor het einde van de Maya-kalender, zoals bijvoorbeeld 2208. Ook al lijkt degene die deze alternatieve datum voorgesteld heeft zelf niet te geloven dat er dan iets bijzonders staat te gebeuren, het lijkt me maar al te waarschijnlijk dat er veel mensen zullen zijn die zich aan deze strohalm vast gaan klampen. Zelfs na 2012 zullen we niet van deze onzin af zijn.

Eeuwenlang al wordt het einde der tijden voorspeld. Het is een vast onderdeel van het geloof in veel religieuze stromingen dat we nu in de laatste dagen leven. Tot nu toe is er echter in al die tijd nog nooit één van deze voorspellingen uitgekomen. Uiteraard, als mensen maar lang genoeg doorgaan de "dag dat alles anders wordt" te voorspellen, dan krijgt er vanzelf ergens ooit eens iemand een keertje gelijk. Er zijn immers meer dan genoeg reële gevaren voor de mensheid. Hoewel de kansen op een nucleaire oorlog sinds de Koude Oorlog wat lijken te zijn afgenomen (al houden we Iran en Korea goed in de gaten), is er bijvoorbeeld altijd nog de mogelijkheid van een inslag van een asteroïde of komeet die groot genoeg is voor een wereldwijde ramp. En over enkele miljarden jaren wordt de aarde geroosterd wanneer de zon een rode reus wordt.

Maar voorlopig moet je me maar vergeven dat ik niet al teveel aandacht aan deze voorspellingen besteed. In het verleden behaalde resultaten zijn misschien geen garantie voor de toekomst, maar gezien het enorme gebrek aan succes van dit soort voorspellingen, moet zo'n voorspelling wel héél overtuigend bewijs meebrengen voor ik mijn huis ga verkopen en een bunker ga graven.

15 opmerkingen:

  1. Vele vind ik wel een beetje onzin,
    maar vind dit soort dingen eigenlijk best geinig, hoe ongeloofwaardig ze soms ook zijn.

    als er een planeet is(Nibiru/Planeet X)die zo'n suuper uitgerekte baan om de zon heeft,
    hoe gaat daar ooit iemand leven? XD

    er is trouwens ook nog een voorspelling over een zonnevlammen. Helaas is deze waarscheinlijk(nog) niet geschikt voor je lijstje, aangezien het ook een waarschuwing van Nasa is.
    ik vind die ook wel iets geloofwaardiger overkomen, zelfs zonder Nasa.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Maar voorlopig moet je me maar vergeven dat ik niet al teveel aandacht aan deze voorspellingen besteed."
    Ik vergeef je! Als ik je kwaliteitsvolle artikels lees denk ik echter wel dat je er al heel veel aandacht aan gaf!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi ik ben wel een beetje een doem denker maar ja ik heb nu zoiets ik zie wel wat er gaat gebeuren,ik heb in elk geval voor mij en mijn gezin een nood pakketje klaar voor als er een keer geen stroom is of iets anders,groetjes doemdenker.Axe32

    BeantwoordenVerwijderen
  4. :O Eng,, man! Ik geloof dit echt! Waarom doet God me dit aan! Ik verdien dit niet! Red me aardmannetjes! Red me!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik hoop echt niet dat 2012 echt gaat gebeuren pfff ben er zo bang voor niet normaal pfffff :'( grt jordy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb je hele 2012 serie gelezen. Nou, dat wordt me het jaartje wel ! (grapje) Bedankt voor je heldere artikelen. groeten van Satan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De enige echte ramp boven ons hoofd is de financiële ramp wanneer de banken straks omvallen, dat gebeurd eerder dan een natuuramp of aliëns from outer space whoohoo. Get real!
    Ik zou zeggen: NEDERLAND WAKKER WORDEN, HALLOOO
    Greetz Retep.tm.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij geloven niet in dergelijke dingen ,Jammer.
    ufo's bestaan,wat meer.oh ja Nostradamus heb je daar wel is van gehoord! hij voorspeld zijn eigen Dood zelfs,eng als je nergens in geloof.
    zoals deze "NIBIRU"nu wat zal het ons doen brengen eigenlijk.Zal iemands dood de wereld reden !!! Daar geloof ik geen moer van
    we zien het wel,als wij het niet mee maken dan de volgelingen der volgelingen.
    En zal er tussen West en Oost een 20+ 7 jaar uit barsten dan weten we wat ons tegemoet zal aanstaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En dan is er nu een Maya-kalender gevonden die gewoon opnieuw begint! En Harold Camping had ook al geen gelijk gekregen. (en dat dan 4 keer! kijk maar op wiki) Wat moeten we met al die onheilsprofeten? Onszelf maar tot profeet benoemen dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Stel je kunt vanaf een behoorlijke afstand de aarde zien en horen.
    En je bent intelligent, nou dan neem je toch geen contact op, maar je fietst fluitend verder.
    Wat zou een iets minder intelligend wezen doen,
    zou er iemand de Jing en Jang proberen te herstellen. ( ha-ha-ha-ha-ha-hi-hi-hi-hoe-hoe )
    Toon.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedenk gewoon even dit: de mens had 250 duizend jaar (tot 1800 n.C.) nodig om tot een wereldbevolking van 1 miljard personen te komen. Dat zijn er gemiddeld 4000 per jaar. Vanaf het jaar 1800 tot nu steeg de bevolking tot 7 miljard personen, dat zijn er gemiddeld 33 miljoen per jaar!! Deze enorme bevolkingstoename is vooral te wijten aan de industriële revolutie die zijn opgang kende in de 19e en 20e eeuw. Ik denk niet dat de wereld zal vergaan eind dit jaar, ik denk wel dat de mens belangrijke en pijnlijke lessen zal leren in de nabije toekomst. De financiële crisis, samen met de economische crisis, een gevolg van een nieuwe kredietformule bedacht door een handvol Amerikaanse bankiers (yuppies), zal de hebzuchtige mens een serieuze uppercut uitdelen. Ik geloof in een soort van herwaardering van de ontastbare waarden die mensen onder elkaar hoog in het vaandel dragen. Geld alleen zal niet meer volstaan, de criteria om bepaalde statussen te verkrijgen zullen veel strikter worden. Vertrouwen, eerlijkheid, opvolging en sociale controle zullen het overwicht krijgen op geld. Geld zal niet meer bepalend zijn voor materiële doeleinden, maar slechts één van de criteria om iets te kunnen verkrijgen. Geld is "onze" god de dag van vandaag, als je geld hebt kan en mag je bijna alles. Geld opent deuren, of je nu eerlijk bent of een vorte smeerlap, zwaai met geld en je bent de man. Ik geloof dat een wereldwijde financiële en economische crisis de herwaardering van ontastbare waarden zal bevorderen omdat juist die "god van geld" ons zal verloochend hebben. Natuurrampen zullen daarbij helpen omdat de impact gewoonweg veel groter zal zijn als gevolg van die financiële crisis. De wereld zoals we hem vandaag kennen, de materiële financiële egoïstische wereld gecreëerd door individuen met enkel ambitie voor geld en macht, zal langzaam maar zeker plaatsmaken voor een wereld waarin ontastbare waarden centraal staan. Een soort van back to the future, een stap terugzetten naar de tijd van voor het imperium van de financiële reuzen om zo een sprong voorwaarts te maken naar de toekomst van de mens. DE WARE TOEKOMST en niet die "we moeten dit jaar zoveel winst maken om te kunnen blijven bestaan toekomst". Er zullen wel degelijk heel wat slachtoffers vallen, vooral zij die niet willen veranderen. Voor hen zal er geen plaats meer zijn. Dat gebeurt niet van vandaag op morgen, maar reken maar dat de Arabische Lente een pril begin is van die bewustwording. En hoe gewoon en normaal ik het vind dat ik nu mijn mening de wereld kan insturen via een toestel uitgevonden door iemand om technologie, kennis en geld aan te wenden om zo enkel nog meer geld en materiële welvaart te verdienen, zo abnormaal vind ik het om te geloven dat daarin onze toekomst zou liggen. Ik stel u de vraag: Is geld voor u van levensbelang of is geld voor u van levensbelang omdat het onze wereld beheerst? Wie zegt dat wij zonder geld niet zouden kunnen leven als mens? Ik beschouw elke mens die denkt "vooruitgang is gelijk aan het bevorderen van de technologische, financiële, economische en materiële ontwikkeling om in meer luxe te kunnen voorzien van het individu" nefast voor de mensheid en vooral hypocriet omdat elk van die individuen die aldus denken, dit vooral op zichzelf willen toepassen ten koste van anderen. VOORUITGANG IS OP TIJD STILSTAAN BIJ DE SCHADE DIE WE ZOUDEN KUNNEN AANRICHTEN ALS WE DIE ZOGENAAMDE VOORUITGANG WILLEN BEREIKEN EN ALGAUW ZOUDEN WE ONS REALISEREN DAT VOORUITGANG EEN VERZINSEL IS. ER BESTAAT ENKEL EEN BEGIN EN EEN EINDE, BELANGRIJK IS WAT JE TUSSEN DAT BEGIN EN EINDE DOET OF MET ANDERE WOORDEN, WAARVOOR DE MENS WERKELIJK OP DEZE UNIEKE AARDE RONDLOOPT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Capslokjes. Klinkt bijna hetzelfde als kapstokjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor schreeuwen heb je ook geen speciale smileys nodig,inderdaad de kapstokjes werken heel duidelijk....

      Verwijderen
  13. Wanneer een kalender eindigt begint er "gewoon" een nieuwe cyclus. De profeten van toen zagen beelden die heel angstaanjagend en bedreigend leken.
    De kernexplosies, de massale vissterfte, de vervuiling van de oceanen, de vervuiling van de lucht, de sterfte van mens en dier in beeld gebracht door tv, vinden wij al "normaal".
    De natuurrampen [zoals o.a.] in japan of toename van seismologische activiteiten schrikken ons niet meer op.
    De echte ramp is in mijn ogen de onverschilligheid van ons mensen en de verharding van de maatschappij. IK, Ik, IK, en de rest ...... Dat de grieken, spanjaarden, postugesen, Ieren, belgen, en ..... toch stikken. Hadden ze maar moeten uitkijken en niet zo naïf de bankdirecteuren en ... instellingen moeten vertrouwen. Het is niet onze schuld!!! Hadden zij ook, net als wij maar de Oost moeten leeg roven met een VOC mentaliteit en niet zo gesapig zuidamerika moeten leeg zuigen. en, en, en ,,,
    Wij hebben gewoon een betere keuze gemaakt.

    En de planeet X in het centrum van dit Universum, de Aliens, en al die andere @#$%^& is niets als onzin.
    Ik geloof de PAUS, alleen wij mensen zijn geschapen naar het evenbeeld van GOD, alleen de AARDE is bewoond in dit uiversum en in alle multiversa. En .... dat de priesters het met kleine jongetjes doen is ook niet waar!! Weet de Paus niets van, zegt hij zelf. En mocht er toch iets van waar zijn, uh sorry.

    Dat de profeten in China 5000 jaar geleden, en de Maya's en de Inca's lang geleden voorspelden dat de aarde Rond is, ehhh, ja... daar kunnen we helaas niet om heen.
    Terwijl de RK toch tot de jaren vijftig van de vorige eeuw vol hielden dat [volgens hun boek ] de aarde plat was. Ja ze moesten wel toegeven dat de mensen die tijdens de renaissance [ en daar voor en daar na] in de ban waren gedaan m o g e l i j k gelijk hadden, uh sorry.

    Maar toch fijn dat de paus jullie gelijk geeft en dat er niets aan de hand is.

    Fijn, kan ik lekker slapen.

    Uh..heb ik nu een deja vu?? wie zei dat ook al weer, ga maar lekker slapen er is niets aan de hand? Nee ... ze gaan echt niet, nee EEEEECHT NIET mensen in kampen stoppen en ... nee er bestaat geen oorlog, en dat van die joden is ook verzonnen, toch...??

    Verschil tussen dat de wereld zal vergaan en de wereld zoals we die nu kennen is drastisch aan het veranderen...

    Toch heb je gelijk! Denk eens zelf na!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welke toename van seismische activiteit?

      De RK heeft overigens nooit een punt gemaakt van de rondheid van de aarde. Het idee dat iedereen in de Middeleeuwen dacht dat de aarde plat was klopt niet. Wel is er onenigheid geweest over het feit dat de aarde om de zon draait (in plaats van andersom) en dus niet het middelpunt van de schepping zou zijn.

      Meh, ik zie niet waarom we de Paus als autoriteit op dit vlak moeten beschouwen. In de lijst van niet uitgekomen voorspellingen voor het einde van de wereld vind je immers ook een paar Pausen.

      Het is overigens lastig te bepalen welke delen van je commentaar sarcastisch bedoeld zijn en welke niet...

      Verwijderen

Als je anoniem reageert, onderteken dan alsjeblieft je bericht ergens mee (hoeft uiteraard niet je echte naam te zijn), zodat we de verschillende "Anoniems" uit elkaar kunnen houden.